Mina tårtor

Anders tårta,eller rättare sagt en av de fyra tårtorna. Den första riktiga beställningen jag gjorde, känner att jag kunde gjort mkt mkt bättre på garneringsfronten. Lovar att det inte va såhär jag hade föreställt mig den i huvudet!
Smak: citron och hallon
Min födelsedagstårt! Minns inte riktigt smakerna men anar att det va vitchoklad (favoriten) och gjordgubbar. Misslyckad maräng också... Fast åh så god den va.
Mammas el lillebrors födelsedagstårta ( skam på mig att jag inte minns). Minns ej heller vad den innehöll, men är det lillebror tårts så vad det dummlegrädde i ett lager.
Eriks tårta! mitt förrsta personliga mästerverk.
Smak: kola, choklad, choklad, choklad
Morfarstårta. Ännu en som jag är jättenöjd med.
Smak: kola, vitchoklad
Mormors 80årstårtor! ( förra året) om 2 veckor är det dags att bjuda på mormors 81årstårtor!
Mitt första och hittils enda försök att göra chokladblad till rosorna, ska nog göra ett nytt förösk snart.
Förra helgens beställning! mer lyckad marängsmörkräm går inte att få till.
Något jag kunde gjort bättre va att släta ut "spackel sträcken" i smörkrämen (det som inte är manen för den gjorde jag sträck i med flit med hjälp av en gaffel) men plastfolie, så den blir helt slät.
Morotstårta med vitchokladfyllning.
För ca ett år sen gjorde jag denna till efterrätt på våran kräftskiva. Det är en rulltårta-tårta med ljuschoklad och grädde. Den va inte vacker ( jag la inte ner något tid alls på garnering utom att stryka upp den med grädde) men den va godare än chokladpudding, chokladbollar och kladdkaka med grädde tillsammans!
Farmors 80årstårta ( hon fyller 81 i år).
Smak: vitchoklad, hjortronglöggs-grädde och pepparkaksdeg!
Heheh borde sprittsat hela kanterna med glasyr inte bara halva... vet inte hur jag tänkte.
Avslutar med en bild från gymnasiet. Det här är mitt praktiska slutprov/ en av de jobbigaste stunderna jag varit med om på flera år. Blåbärstårtan slängde jag ihop på 5min ( hade totalt glömmt bort att vi skulle göra en tårta!). På bilden finns även rulltårta (inte så vacker men så sjukt god) med appelsinsmörkräm och mörkchokladtryffel, jordgubbsbakelser med marsankräm och jordgubbsmörkräm, chokladbiskvier och någon bit, till vänster skymtar ni vtlöksbaugetterna som bara ser ut som vanliga baugetter ( vilket va det dommarna trodde att det va eftersom man inte fick smaka på något...surt) och wienerbröden är jag inte ens säker på att jag har gjort ( fick dom av någon som va så otroligt snäll, så det inte skulle se allt för tomt ut på min plats), Hälften av mina wienerbröd plus 1 eller 2st kransar och längder försvann under första dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0