27/10

Min utmaning för kommande vecka är att äta frukost på regelbunden tid.
Frukost är en underlig sak. Äter jag den så blir jag hungrig några timmar senare men hoppar jag över den så kan jag gå en hel dag utan att känna hunger eller få lågtblodsocker.
 
Efter att ha kollat igenom förra veckans matdagbok så insåg jag hur oregelbundet jag äter ex på tider kan vara:
6.50 frukost
13.10 lunch
19.00 middag
 
Och nästa dag blev det:

11.10 "frukost"
13.30 lunch
16.00 "middag"
 
Jag har iaf lyckats fått till någon typ av lunch runt kl 12-14 nästan varje dag. Lunchen i dag blev varmchoklad ( med riktiga chokladbitar, alltså inte kakao) men senare stekte jag några pannkakor till mig och lillebror.
 
Och detta för mig till "förbjudna mat-listan" som de flesta ätstörda har. Jag hade en, inte nedskriven utan i huvudet, på den fanns bla banan, avokado, pasta och självklara saker som socker, hamburgare, chips, pizza m,m. Nu har jag inte någon förbjuden mat längre vad jag märkt. Jag har svårt att äta hamburgare, skulle aldrig äta det ensam men med Erik går det relativt bra, jag får i mig den iaf. Jag äter även tårta, kakor och bullar. Jag berättade det i matpratsgruppen och fick till svar att det är jätte bra att jag kan äta sånt med att jag inte ska hoppa över 1 eller 2 måltider som kompensation, vilket jag gör eller till och med fastar en hel dag. Nu var det ett tag sen jag fastade.
 
Jag har också lärt mig att om man har en regelbundet och hållbart ätande så gör inte en tårtbit eller en kaka något för att det typ "försvinner i mängden". Man ska äta runt 2000-2500kcl om dagen, får kroppen näring/energi regelbundet så behöver den inte spara på något och man ska tydligen inte gå upp i vikt heller ( jag kan inte tro på det än, men det sjunker kanske in om ett tag). Det här är en stor sak för mig, har aldrig tänkt på det förut. Det är ungefär som "ju mer du äter desto mindre fastnar i kroppen", inte riktigt så men hoppas ni förstår ändå.
 
Nu är klockan 18.00 och jag tänkte ta något att äta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0