Vanliga frågor och funderingar kring LCHF

Här är en jätte bra sida men med lite luddiga svar, som Ni kan gå inte på och få lite mer info om LCHF. Tänker mest på mina närmatse som oroade sig om fibrer och tarmfunktioner.

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d712ed6b9cb46221d04501b-vanliga-fragor-svar



Kalk

För att kalcium skall upptas normalt, förutsätter det att det finns magsyra, D- och C-vitamin i tillräckliga mängder. Upptagandet av kalcium hämmas av livsmedel som innehåller fytin, exempelvis vetekli och spannmål.

Taget från wikipedia.

Kalcium frågan!
efter som jag inte äter vetekli och spannmål så tar min kropp upp mer av det kalcium som jag får i mig än vad kroppen skulle ta upp om jag åt spannmål och vetekli. Så jag antar att det kompenserar upp för att jag slutat med mjölk och fil.
Jag äter fortfarande ost, smör, grädde och dessutom äter jag mer frön ( som är bra källor till kalcium).

Bara lite bra-att-veta-info :)
Det finns hur mycket fakta , som helst, om LCHF på internet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0