Går det?

Går det att ha en hälso-blogg och samtidigt ha en ätstörning?

Jag är ju så medveten om vilka fel jag gör och vad som hör till sjukdommen samtidigt som jag vet hur man lever "på bästa sätt".
Jag kan mer om näringsämnen, vitaminer, mineraler och träning än en del av de som jobbar på ätstörningsenheten!

Leva i dubbelmoral.
Säga det ena och göra det andra...

Jag vet att jag borde släppa fokusen på mat och allt sånt. Men det finns så många människor som tränar och verkligen "lever" för hälsosamma saker, som har sånt i huvudet varje dag, som sitt jobb utan att ha en ätstörning.
Det borde gå för mig med.

Just nu kanske det är "fel" eller inte rätt sak för mig att tänka på men när jag blir frisk...

Jag har börjat fundera på att utbilda mig till dietist eller nutritionist/näringsfysiolog. Då kommer jag verkligen få användning för mitt enorma intresse för hur mat och träning påverkar kroppen. Jag kan till och med få jobb på ätstöringsenheten och hjälpa andra som är precis som jag är nu.
Barnfettma, fettmarelaterade sjukdommar och dålig hälsa (både psykiskt och fysiskt) ökar. Tänk att få vara en del av lösningen på problemen.

Men jag vet inte om jag borde jobba inom kommunen efter som de blint följer livsmedelsverkets rekkommentationer. Lv förespråkar margariner både flytande och fasta för att de är magrare än smör och rena fetter. Men i margariner finns transfetter som inte är bra alls att få i sig. Så om folk får lära sig att använda smör och bra fetter men i rätt mängder ( fett mättar (smör mättar mer än margarin)) så får de i säg naturliga näringsämnen som kroppen kan ta hand om istället för upphettade oljor som bildat onaturliga ämnen som kroppen inte kan bryta ner, transfetter ökar också halten dåligt kolesterol och minskar halten bra kolesterol ( det finns bra kolesterol och dåligt kolesterol, äter man tex LCHF-kost så ökar halten bra kolesterol samtidigt som det dåliga kolesterolet minskar), transfetter ökar också riksken för hjärt- och kärlsjukdommar.

Nu blev det en ganska lång utläggning om varför jag inte vill jobba för kommunen och varför man inte ska följa livsmedelsverkets kost-råd, slaviskt. Men det jag ville komma fram till är att Jag skulle kunna starta eget! Där mina metoder går ut på att äta så naturliga livsmedel som möjligt och hjälpa människor med ätstörningar till ett hälsosamt tänkande. Egentligen är det nästan som ätstörningsenhetens (kommunen) metoder och mål förutom det där med naturliga livsmedel.

Och jag skulle kunna inrikta mig lite extra på barn (kanske skriva en kokbok/hälsobok till föräldrar. eller utforma en bra blankett som skickas ut till ALLA, så att "budskapet" når ut till de som inte "bryr sig", för det är ju så att de som bryr sig, de tar reda på informationen själva men de som inte bryr sig eller som inte har intresset, de är de som behöver det som mest oftast.

Ett lååångt inlägg med mina funderingar som jag haft de senaste veckorna. Kände att jag behövde få ut dom.

Hope u enjoyed the reading!





Kommentarer
Postat av: annasass

I enjoyed the reading, men jag vet inte vad jag anser om sådanna saker... Samtidigt som det finns mycket barnfettma så finns det väldigt många små barn som redan har börjat få någon form av ÄS. Lösningen finns väl något i vad du säger, men mycket handlar ju om vad de går igenom som små.

Ja... jag vet inte.

Jag vet att mina matproblem började när jag var sex år gamal och jag har fortfarande dem problemen.

Hoppas du får en fin helg i sommarstugan sötnos. <3

2012-06-15 @ 13:46:58
URL: http://annasass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0