Tatuering = cancer?

Jaha, Jag har tydligen hållt mig dåligt uppdaterad.
Vissa pigment i Tatueringsfärg kan vara cancerframkallande och det finns ämnen i tatueringesfärgen som är väldigt giftiga. Men inte på en enda sida eller i en enda artikel om det här så står det vad produkterna heter, som de har testat. DÅLIGT ! Det betyder att vi som komsumenter är helt utlämnade. Det måste ju ändå finnas vissa produkter som är mindre giftiga än andra?

Eftersom de farliga produkterna inte är olagliga att använda i Sverige så kan jag tänka mig att tatuerare inte har så stor koll vilka produkter som är värst att andvända. Det enda man kan kolla själv är vad färgen innehåller men eftersom att det krävdes tester så antar jag att det inte står i innehållet med klartext att färgen innehåller tex svavel.


5. Tatueringsfärger
5.1 Produktinnehåll
Tatueringsfärger består i princip av (EU COM 2003a)
* ämnet som ger kulören (pigmentet eller färgämnet utgör minst 50 viktsprocent av produkten),
* bindemedel (som ofta är bariumsulfat),
* additiv, dvs. molekyler som är löst bundna till pigmentet för att modifiera dess egenskaper.
Additiv kan även vara förtjockningsmedel,
* lösningsmedel (ofta används etanol och isopropanol), samt
* eventuella resthalter och biprodukter från tillverkningen.

* Svart järnoxid,kol
* Brun ockra (järnoxid)
* Röd cinnober /Kvicksilversulfid , Kadmiumrött, järnoxid, naftol-AS pigment
* Gul kadmiumgult, ockra, kromgult (blykromat ofta blandad med blysulfat)
* Grön kromoxid, blykromat, ftalocyanin, cyanoferrat, cyanoferrit
* Blå azurblått, koboltblått, kopparftalocyanin, koboltaluminat
* Violett mangan, aluminiumsalter, dioxazin, karbasol
* Vit blykarbonat, titandioxid, bariumsulfat, zinkoxid

Jag ångrar inte min tatuering. jag skulle gjort den även om jag viste det här eftersom det är få som blir förgiftade av sin tatuering. Men jag är ganska sur för att man inte kan gå ut med namnen på produkterna som har varit med i tetsterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0