21/8

Tänkte dela med mig av mina bästa tränings/hälso-tips.
 

1. Känner du för att träna GÖR DET! Även om du har andra saker att göra, att städa är tex något som kan vänta, göra läxor, betala räkningar och allt annat sånt där kan till och med kännas mysigt efter ett träningspass och en skön dusch.
Innan jag komigång med träningen så gjorde jag alltid så. Var det jättevackert väder och jag fick massa energi fast jag egentligen hade planerat att gör både det ena och det andra så gick jag ut på min 2h promenad. Jag njöt så mkt trotts att benen var helt bortdommnade efter 1,5timmar. Nästa dag längtade jag efter nästa promenad så det fick bli min belöning efter att jag gjort det som va planerat den dagen. Till slut blir de här spontana infallen att träna, till en daglig- eller iaf veckorutin som man inte vill missa!
 
2. Känner du att du skulle kunna välja det nyttigare alternativet till tex lunch, gör det också. Vilken måltid som helst! Det bästa med det här är att det oftast känns helt ok att välja något otroligt onyttigt när du sen blir sugen på det om du kanske valde kycklingsallad istället för pizza så kan du välja kladdkaka till fikat med gott samvete.
 
3.Kör på känsla. Träna så det känns bra. Har du en dålig dag så ta det lugnt och genomför det du ska göra, du har iaf gjort något och det är mycket bättre än inget. Strunta i att ta tid, mät inte sträckan. Det ska vara härligt jobbigt att träna. Det viktigaste är att du är nöjd med din prestation. Det är bra att pusha sig själv, övervinna hinder, tänja  gränser och uppleva att man gör framsteg och utvecklas men det ska vara roligt. Är ett tränings pass pest och pina rakt igenom och du känner ångest inför nästa pass så behöver du tänka om, börja på din nivå och arbeta dig uppåt i en lugnt takt helt enkelt.
Jag kan ha väldig variation på dagsformen, vissa dagar orkar jag köra på i 3timmar andra blir det kanske bara 1. Träning ska vara roligt. I dag körde jag första spinningpasset på flera månader känns det som, var riktigt trött och mjölksyran hotade att förstöra hela passet så jag minskade motståndet till nästan hälften av vad jag burkade ha och vips så höjdes energin och hjärtat pumpade runt blod, syre och glädje till hela kroppen.
 

4. 30min fysisk aktivitet om dagen, max puls eller iaf hög puls minst 1 gång i veckan och ät 500gram frukt och grönt om dagen. Följer du detta även om det bara är en av sakerna så kommer du känna dig riktigt nöjd!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0