Glass på Cecilias vis

Jag gjorde chokladglass igår fast en lite nyttigare varient.

Till en portion:
1        ägg
3 tsk   socker
2 msk honung
kakao

Vispa äggvitan med 1tsk socker till en maräng. lägg vitan i en annan bunke. Vispa äggulan med 2tsk socker tills den är vit och fluffig. Blanda kakao och honung i en separat skål. mängden kakao varierar beroende på hur du vill att glassen ska smaka. vänd ihop kakao och honungssmeten med gulan och vänd sedan ner äggvitan. ner i form och in i frysen några timmar.

jag vet inte ens om man behöver socker. Men jag upplever det som att äggulan inte blir vit och fluffig utan det. Men äggvitan behöver inget socker alls egentligen.

Glass är så väldans lätt att göra har jag kommit på. man behöver inte ha massa onödig grädde i. om man gör glass på det här sättet och byter ut kakao mot något som har vätska i sig tex jordgubbar så blir glassen lite isigare. men använder man bara torra smaksättningar så blir glassen jätte krämig och lite som mjukglass^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0